Et år etter diagnosen ble satt – hva skjedde?

I går repostet jeg dette innlegget. Et innlegg jeg skrev dagen etter jeg fikk diagnosen IBS og beskjeden om å måtte leve med smertene resten av livet.

I over to år levde jeg med store magesmerter og med et fordøyelsesystem som generelt ikke var som det skulle. I løpet av disse to årene ble det bare verre og verre. Smertene ble større, spekteret over matvarer jeg ikke tålte ble større og større og livskvaliteten ble redusert kraftig. Jeg var 22 år, gikk siste året på optometriutdannelsen og så egentlig ikke for meg en fremtid som optiker på grunn av plagene. Ikke bare på grunn av smertene, men også fordi man med IBS er avhengig av å kunne gå på toalettet når som helst. Sitter man midt i en synsundersøkelse, så passer jo det veldig dårlig. Det er også veldig upassende å slippe ut luft. Uff, får nesten frysninger av å tenke på luftsmertene. Jeg har ligget utallige ganger i fosterstilling med luftsmerter, kramper og tårer som presser på. Har aldri blitt knivstukket, men jeg kan se for meg at det er like vondt…

sliten outfit
Så hva skjedde? Jo, jeg fikk et tips om en spesiell antibiotikakur fra en lege med god kunskap om afrikasykdommer. Fastlegen min ønsket ikke at jeg skulle ha denne, men jeg var fast bestemt på at det skulle jeg. Jeg hadde ingenting å tape. Tarmfloraen min var helt på tryne fra før av. På det tidspunktet kunne jeg ikke se for meg at det kunne bli særlig mye verre heller. Det er utrolig hvor mange følelser man skjuler når man går med kroniske smerter og plager. Spesielt når det er noe så tabubelagt som å slite med mage-tarmsystemet. Jeg ble utredet for mye forskjellig, men hadde hverken chrons, kreft eller andre sykdommer i fordøyelsen. Jeg var heller ikke allergisk mot maten jeg ble dårlig av å spise, og dårlig ble jeg stort sett av alt bortsett fra rent kjøtt, egg og vann. Jeg fikk hele tiden beskjed om at jeg var helt frisk, men visste selv at et eller annet er skikkelig galt. Den frustrasjonen tror jeg alle med IBS kan kjenne seg igjen i. For ikke å snakke om frustrasjonen når legen begynner å komme inn på at det kan være psykisk. I følge fastlegen testet jeg også negativt på giardia, en parasitt som kan føre til symptomene jeg hadde og som forøvrig er typiske symptomer for IBS. I ettertid har jeg fått beskjed om at giardia ikke kan sjekkes ved å sende inn prøver. Dette var også den infeksjonen jeg mistenkte sterkest med tanke på at jeg ble dårlig da jeg var i Kenya. Når jeg tenker tilbake på det, synes jeg det er helt sykt at fastlegen heller ville sende meg på IBS-skole enn å gi meg antibiotika for denne parasitten. Alle fastleger og leger generelt burde vite at man kan ha denne infeksjonen uten at det slår ut på prøvene som sendes inn.. Jeg har tenkt mye på alle de andre som lever med IBS. I Norge er det omtrent 20-30% som sliter med dette. Det er ekstremt mange. Mange er ikke en gang i arbeid! For min del tror jeg en god del av disse menneskene kan slite med det samme som jeg gjorde. I 2004 var det et stort utbrudd av giardia i drikkevannet i Bergen, og mange blir smittet i utlandet. Sånn jeg ser det er det alltid en årsak til at man er syk. IBS er kun en samlebetegnelse på de tilfellene legene ikke klarer å finne ut av. Det er den diagnosen man får når de gir opp å finne ut av hva man feiler. Nå prøver jeg absolutt ikke å si at leger gjør en dårlig jobb! Kroppen er jo ekstremt kompleks, og jeg kan forstå at det er vanskelig å tenke på absolutt alt. Jeg håper bare leger i fremtiden kan ha det litt i bakhodet at man ikke kan påvise giardia i avføringsprøver og ser sammenhenger ut i fra det pasientene forteller. Så krysser jeg fingrene for at det snart kommer noen revolusjonerende forskning innen IBS. Jeg unner ingen å ha disse plagene. Det å tenke på hvor mange som sliter med dette gjør meg rett og slett skikkelig trist. Disse menneskene lever gjerne med smertene og plagene uten å dele det med andre. Jeg håper en dag at det ikke er like tabubelagt med problemer i magetarmsystemet som det er nå. Da jeg var dårlig trodde jeg at jeg var den eneste som hadde disse plagene. Jeg ble medlem i en gruppe på facebook for de med IBS og der fikk jeg plutselig se et helt samfunn av mennesker med samme problemene. Det var til og med noen fra vennelista mi som var medlem! På en måte er det trist å se, men på en annen måte var det litt fint også. Man føler seg ikke fult så alene.

happy monday

Hadde ikke jeg fått det tipset jeg fikk for litt over et år siden, hadde jeg mest sannsynlig vært syk enda. Kanskje jeg faktisk ikke kunne fått praktisert det jeg kan innen øyehelse, syn og optikk? Det er ganske sprøtt å tenke på. I dag lever jeg tidenes A4-liv uten problemer og setter ekstremt pris på det. Det er så viktig å verdsette det å være frisk, for vi som er friske er utrolig heldige! ♥

6 thoughts on “Et år etter diagnosen ble satt – hva skjedde?

  1. Har også opplevd mye av det samme – utallige legebesøk som ikke gav noen resultater, hinting om at det er psykiske årsaker bar, osv.. Veldig kjedelig at det skal være sånn! Men, har et spørsmål – tok du denne antibiotikakuren, og opplevde bedring av den?

    • Jeg fikk den da jeg var hos legen for et år siden. Har ikke vært syk siden. Da jeg fikk prøve den typen antibiotika (flagyl) hadde jeg ingen tro på at kom til å hjelpe, men siden det ikke var noe annet håp – gikk jeg for det. Det er nok kanskje det beste valget jeg noen sinne har gjort i livet. Leger er jo veldig forsiktig med å gi antibiotika til folk med IBS, da mange blir enda verre. Jeg ble altså helt frisk igjen. Fra å kun spise egg, rent kjøtt og vann til å spise ALT. Bortsett fra hvete som jeg er allergisk mot, da.

  2. Oi, dette innlegget fikk jeg ikke med meg! Så antibiotika-kuren fungerte altså? Tror jeg må grine meg til det selv! Jeg orker ikke å ha så syke smerter mer, og prøver det jeg kan prøve! Takk for tips 😀

Legg igjen en kommentar

