Repost: Når magen har makt.

Reposter innlegget jeg skrev dagen etter jeg fikk diagnosen IBS og beskjeden om å leve med smertene resten av livet. I dag er det nøyaktig et år siden jeg fikk beskjeden. Hvordan gikk det egentlig? Oppfølgeren kommer i morgen!

I går var jeg hos fastlegen igjen. Som sikkert noen vet, så sliter jeg veldig med magen fra tid til annen. Det hele startet etter jeg ble dårlig i Kenya tilbake i 2012. Etter dette har jeg hatt perioder hvor jeg har vært mye dårlig og har hatt mye smerter i magen, til tross for at jeg rundt den samme tiden sluttet med hvete som jeg ikke kunne ha. Jeg har gått på utallige forskjellige dietter de siste to årene. Med et hovedønske om å ikke være plaget. Prøvde først vanlig hvetefritt med all annen mat, så glutenfritt, så melke – og glutenfritt, vanlig kost uten hvete igjen, lavfett, LCHF og nå low fodmap. Jeg har hatt perioder hvor jeg har hatt så mye plager at jeg har hatt lyst til å slutte å spise. På de værste dagene har jeg gjort nettopp det – gått hele dagen etter stort sett uten mat. Riktig nok blir det litt bedre på low foodmap, og lavkarbo var ikke så verst det heller. Så visse karbohydrater er helt klart noe av det værste jeg kan få i meg! Spesielt enkelte søtstoffer.

FODMAP-foods

For de som lurer på hva jeg feiler, det er ingenting alvorlig, «kun» irritabel tarm. En helt ufarlig tilstand, men jeg tar meg selv ofte i å ligge i fosterstilling med så sterke smerter at tårene presser på i de dårlige periodene. Så det kan fort føles som om det er livstruende, selvom det ikke er det i det hele tatt. Når jeg hører ordet irritabel tarm eller IBS, blir jeg rett og slett irritert. Irritert over at vi ikke vet hva det kommer av. Irritert over at nettopp jeg måtte få dette faenskapet. Irritert over at jeg ikke tåler å spise i noen perioder. Irritert over at mange mennesker går rundt med de samme plagene uten å fortelle noen om dem fordi det er tabubelagt å ha plager i mage-tarmsystemet. Og ikke minst er jeg irritert, lei og frustrert over å ha fått beskjed om å måtte leve med dette resten av livet. For nettopp den beskjeden fikk jeg i går. Jeg ble faktisk så sint at jeg begynte å gråte på legekontoret. Fly forbanna på min egen tarmflora. (Jeg høres sikkert gal ut for dere som ikke er i samme båt.) Så nå har jeg startet på en kur med sterk antibiotika som mitt aller siste håp. Stemoren min kjenner en dame som jobber som lege i Afrika, som mente jeg burde ha denne kuren. Fastlegen min mente noe helt annet, men dersperat som jeg er, så prøver jeg. Hva er det verste som kan skje? En endret tarmflora!? Wups, already happened.

Men nå skal jeg ikke syte mer, det kunne jo vært mye verre. Det er jo tross alt ikke ebola eller kreft heller. Så jeg prøver å se det positive i det hele. Det er jo blant annet ingen andre som kan se at jeg sliter, da det kun er jeg som opplever smertene. Ja – så slapp jeg å ha slangen nedenfra og opp. Det er jeg jo også fryktelig glad for! Så nyter jeg hvert eneste minutt av de periodene hvor jeg ikke har plager i det hele tatt.

Del gjerne dette innlegget om du også ønsker et tabufritt 2015!

3 thoughts on “Repost: Når magen har makt.

  1. Huff, så slitsomt.. Håper virkelig du klarer å finne noe som hjelper til slutt. Selv om det ikke er farlig er det ikke noe særlig å gå med så sterke smerter. God bedring ❤

  2. Jeg har selv hatt problemer hver dag i 3 måneder med magen, og det har til tider vært virkelig uutholdelig. Ikke kunnet dra på skole, jobb eller andre sosiale settinger. Rett og slett helt forferdelig. Så gikk jeg til en osteopat, og han kunne kjenne på tarmene mine at de var betent og veldig irritable. Men det er ikke lett å luke ut mat man ikke skal spise, da det kan være så sinnsykt mye man reagerer på. Selv har jeg prøvd ut mye forskjellige «dietter», men det er absolutt ikke enkelt! Heller ikke noe kult at det skal være så hysj hysj at man sliter med noe sånt. Jeg velger å være åpen om det til folk, nemlig fordi det ikke er noe å være flau over! Jeg fikk tips om å ikke spise kjøtt fra firebeinte dyr, og det har hjulpet veldig! Dessuten går jeg på Bio-dophilus som er tabletter som hjelper bakteriene i tarmene (en tablett før jeg legger meg), og om morgenen (20 min før frokost) blandet jeg saften fra 1/2 sitron og 1 ss oliven olje og drikker dette. Det har absolutt gjort ting bedre. Kanskje det er noe du kan prøve? 😀 Dessuten har jeg fått anbefalt boken «Sjarmen med tarmen». Skal gå til innkjøp av denne, og håper det kan hjelpe enda mer!

    • Kjedelig å høre at du sliter! Håper du blir bedre. Sjarmen med tarmen er en bok jeg har veldig lyst til å lese. Etter jeg er ferdig med de to emnene på mastergraden som jeg tar nå, skal jeg gå til innkjøp av den! For meg var det en antibiotikakur som skulle til. Fastlegen ville heller sende meg på IBS-skole enn å gi meg denne. Fikk han til å skrive ut resept til meg likevel, og har vært frisk siden. Fortsettelsen på innlegget kan du (hvis du orker) lese her:
      http://kamillahaaland.femelle.no/2015/11/01/et-ar-etter-diagnosen-ble-satt/

      Ønsker deg en fin kveld!

Legg igjen en kommentar

