Et livsviktig valg

I dag er det donasjonsdagen, og jeg vil derfor komme med et viktig budskap til dere! Som organdonor kan man redde syv liv. Syv forskjellige menneskeliv med syv forskjellige familier. For meg er det helt vanvittig at noen derfor ønsker å ta med seg organene sine i graven. Livsviktige organ som redder liv. Det er så mange som står på venteliste for å få disse livsviktige og avgjørende organene.. Så jeg håper at de av dere som ikke før har tenkt over det å være organdonor, kan tenke litt på det i dag. Også vil jeg så klart oppfordre alle til å si ja til organdonasjon. Det er faktisk tre ganger større sjanse for at du vil trenge et nytt livreddende organ, enn at du selv blir organdonor. Ville du selv tatt i mot et livsviktig organ? Da burde du også være villig til å selv gi…

IMG_7626 Dette donorkortet mitt har ligget over fire år i lommeboken og kommer til å ligge der helt til skriften på baksiden er falmet, da for jeg heller skaffe meg et nytt igjen. ♥

 

Noen tall fra 2014;
•116 gjennomførte donasjoner fra avdød giver
•68 donasjoner fra levende giver (en nyre)
•456 fikk nye organer
•418 på venteliste for nytt organ (pr. 31.12.2014)
•12 døde på venteliste
•En av tre sa nei (28% avslag)
•10.653 mennesker er blitt transplantert i Norge siden oppstart i 1969

Les gjerne mer om organdonasjon på stiftelsen organdonasjon sine nettsider.

 

Vil du bli organdonor? Fortell dine nærmeste om det! Du kan også gå innom apotek for å fylle ut et donorkort du kan ha i lommeboka. Og ikke nok med det, det skal visst også være en app hvor man kan laste ned donorkort.

One thought on “Et livsviktig valg

Legg igjen en kommentar

