Danmark, du Danmark.

Reklame.

Dere vet den greia på facebook hvor det kommer opp minner fra så-så mange år tilbake? I dag dukket det opp et bilde av Jomfu Ane Gade. Min favorittgate i hele Danmark. Så for seks år siden var jeg altså der. Jeg har jo så klart vært der ved flere anledninger etter det, da. Aner ikke hva det er, men jeg tror det er noe spesielt med Danmark for oss som bor såpass langt sør. I andre deler av landet er kanskje Sverige likedan? Vi har vært i danmark flere ganger i året siden jeg var baby. Hvem har vel ikke gode minner fra danskebåten hvor man som liten pike kunne spille på slot machines og komme hjem fra ferie med mer penger enn man hadde da man dro? Jeg elsket å dra i spaken og se sjuerne eller kirsebærene lande på rekke og rad, eller kroneknipsing på kronesautomaten. Eller, jeg synes forsåvidt det er moro enda! Sett bort i fra at de moderne spilleautomatene blir litt for avanserte. Less is more, er det ikke det de sier? Å når vi først er inne på danskebåten må vi jo ikke glemme å nevne Kaptein Kid og bøttene med «søppeldynga». Åh, de rosa fiskene! ♥

IMG_5050IMG_8857

Da vi tilslutt kom over til det flate landet, bar det avsted til et eller annet sted med en eller annen form for badeland. Sånn var det omtrent alltid. Så mange gode barndomsminner! Husker spesielt godt en gang vi var i Legoland. Jeg var kanskje tre-fire år gammel og hadde fått meg en tryllestav i gull med stjerne på toppen. Kameraten til pappa tryllet bort tikroningen min, og jeg var sjokkert i sikkert flere år etterpå. Så har vi alle håndballcuppene, da. Det var alltid også stas, for det var jo alltid så mange kjekke dansker å henge med på kvelden, etter alle kampene var spilt, selvom det så klart ikke var lov. Dette innlegget gjør meg nesten litt melankolsk. Jeg har bare lyst til å oppleve alt en gang til.

IMG_5163

Etterhvert som man ble eldre kjøpte man sprit lovlig som sekstenåringer for så å sitte pisseredd gjennom tolla. For da kunne jo de voksne få vite på hva en hadde kjøpt. Haha. Når jeg tenker tilbake på det, så følte man seg jo skikkelig voksen da man var seksten. Men når jeg i dag ser på sekstenåringer, så skjønner jeg jo at vi nok mest sannsynlig ikke var særlig voksne av oss. Men voksne ble vi, og Jomfru Ane Gade har fått flere besøk i løpet av årene som har gått. For dere som ikke vet noe om denne gaten. Det er rett og slett bare en stor fest helt til solen står opp. Og i Danmark er ikke alkoholen særlig dyr heller, noe som gjør det hele enda gøyere.

biff

Ja, og når man er mer ute etter en tur billig kjøtt og blomster enn en billig fest, da vet man at man er ordentlig voksen.

3 thoughts on “Danmark, du Danmark.

  1. Åh, Danmark! ❤ Tror absolutt det er noe spesielt for oss fra Sørlandet! Vi pleide dra på jentetur hver sensommer før skolestart, mamma, lillesøster og jeg, handle litt nye klær til nytt skoleår, nye skolegreier og bare kose oss. Ahh, må nok få til en tur dit snart!

Legg igjen en kommentar

