Når tankene ødelegger oss

Jeg sto og kikket på meg selv i speilet. Jeg sto bare i trusa. Alt jeg så var for mye sideflesk, for brede lår, altfor mye fett på innsiden av lårene, tykke legger og et altfor bredt skulderparti. Jeg ble rett og slett trist av å la øynene gli over speilbildet. Et lite øyeblikk tok jeg selv i å slippe løs en tanke. En tanke om at jeg er altfor langt unna min idealkropp til å kunne vise meg på ferie i shorts og bikini. Et øyeblikk grudde jeg meg litt til å dra til Hawaii. Jeg tok stegene opp på vekta. Den viste fire kilo mer enn den gjorde for fire måneder siden. Fire kilo. Nå burde jeg hvertfall holde meg unna bikinien, tenkte jeg.

Dette er tanker som kommer og tar over hjernen min i perioder. Jeg tror alle vi jenter har det sånn i blant, eller tar jeg feil? Her sitter jeg et par dager etterpå, og nå blir jeg ikke trist av kroppen, jeg blir trist av de tankene som for en stund siden tok over i hodet. Vi jenter ødelegger nærmest oss selv når vi lar djevelen på høyre skulder få ytre sine meninger i tider og utider. For min del, jeg har noen kilo til overs, men jeg er på ingen måte overvektig. Kroppen min har to ben, to armer og er fult fuksjonell. Jeg har ingen alvorlige sykdommer og våkner opp frisk hver dag uten smerter. Synet mitt fungerer i aller høyeste grad og jeg har en kropp jeg kan være selvsendig i hverdagen med. Det er jo tross alt ingeting å ta for gitt! Fremover skal jeg prøve å være litt mer positiv til speilbildet og prøve å heller tenke på hvor bra den kroppen fremfor meg faktisk er.

Min oppfordring denne søndagen, er til alle andre som også får disse tankene en gang i blant. Ta en reality check, selvom det kanskje ikke er så lett der og da. Det er skremmende å se hvilket anlegg en har for å utvikle sykdom i forhold til mat. Ta kontroll dere, og ta vare på dere selv. Nå skal jeg nyte en lang frokost med presskannekaffe, rugbrød med ost og skinke og hyldeblomstsaft også skal jeg glede meg over at det kun er ni dager til jeg drar til Hawaii. ♥

God søndag!

12 thoughts on “Når tankene ødelegger oss

  1. Det er viktig å være fornøyd med seg selv, og ja jeg kan ha sånne tanker om meg selv jeg også. Ser at magen min står litt ut en dag og begynner å tenke «herregud jeg kan ikke vise meg i bikini… wæææ» men jeg tenker også at jeg er frisk og rask, og har som du sier, to armer og ben og en helt normal kropp. Men tror det er normalt at man tenker sånn i blant.

  2. Huff, kjenner den følelsen der så altfor godt… Men jeg tror man bare må akseptere hvem man er og hvordan man ser ut. Og det verste er at det er veldig få mennesker, bortsett fra deg selv, som tenker over vekten din. Så ikke tenk på det! Vær lykkelig 🙂

    • Ja, jeg er jo fult klar over det. Og jeg tenker jo heller aldri over andres 😉 Men er rart hvordan sånn tanker plutselig kommer for et par dager, for så å forsvinne igjen..

  3. Kjenner meg veldig igjen i det du beskriver. Vanvittig bra skrevet! Utrolig viktig å sette fokus på dette ❤ Tror vi alle trenger å bli bevisst på hva vi sier til oss selv. Takk for at du deler dine tanker og refleksjoner 🙂 ❤

  4. Godt skrevet, kjære deg! Og ja – alle jenter kjenner seg nok igjen. Vi er for flinke til å tenke ned oss selv. Og mye flinkere til å se tilbake eller frem i tid på det vi gjerne vil ha.

Legg igjen en kommentar

