FERDIGUTDANNET!

He-re-gud! Bladde nettopp gjennom feeden på facebook og fant fort et innlegg som fanget oppmerksomheten min. Ei i klassen hadde skrevet at vi hadde fått igjen siste karakteren på studentweb. Jeg kjente pulsen steg og ble nesten litt fysisk dårlig i det jeg logget inn. Sommerfuglene flakset som aldri før! Og da jeg endelig kom meg inn, fikk jeg sett at jeg hadde bestått! Jeg er ferdig utdannet optiker. Det er helt sinnsykt. Jeg er så glad at jeg vet ikke om jeg skal le eller gråte!

For mange er det sikkert en selvfølge at man skal ta en bachelor eller en annen form for utdannelse. For meg har det ikke alltid vært det. Jeg droppet nesten ut av videregående, jeg har slitt med å lese så lenge jeg kan huske og jeg har aldri hatt forståelse for tall og utregninger. I løpet av disse tre årene har det vært ekstremt mye frustrasjon og i blant også tårer. Spesielt første året. Forkursmatte – trenger jeg å si mer? Jeg strøk nesten i p-matte på videregående. Jeg er ikke skrudd sammen til å lære ting «fordi det bare er sånn.» Jeg er nødt til å forstå hvorfor. Til tross for at jeg strøk på matte 1, som var den første eksamen jeg noen sinne hadde på høyskolen så klarte jeg det, selvom motivasjonen på et tidspunkt lå i tusen knas. Andre semester klarte jeg heldigvis både matte 1 óg matte 2. Når jeg tenker tilbake på det, så er det egentlig rart at jeg sto på alle de andre fagene, for jeg gjorde kun matte hele første året. Når det kommer til mine problemer i forhold til å lese, så forstår jeg jo etter tre år på optometri hvorfor. Jeg har jo to øyne som ikke samarbeider særlig bra! Det i seg selv gir meg jo tonnevis med motivasjon til å hjelpe andre i samme situasjon. Som optiker skal jeg gjøre mitt beste for at slike problemer blir oppdaget og gjort noe med. For jeg vet så inderlig godt hva det vil si å slite med å lese, konsentrere seg og ha dobbeltsyn.

IMG_7499

Så, til slutt vil jeg bare si fuck janteloven! Jeg er DRITSTOLT av meg selv.

13 thoughts on “FERDIGUTDANNET!

  1. Du har ALL grunn til å være stolt, gratulerer med bachelor! Det er blitt så «vanlig» nå å ta en bachelor, men jeg synes vi må få lov til å være glad og stolt for at vi setter oss mål og når dem, det er jo slettes ikke en selvfølge!

Legg igjen en kommentar

