høysensitiv?

I går kveld begynte jeg å kjenne at magen slo seg vrang og i dag ble jeg våknet av kraftige magesmerter klokka åtte. Ble liggende å tenke på hva det kunne være som gjorde at jeg følte jeg ble knivstukket. Så kom jeg til å tenke på den pizzaen jeg bestilte på lørdag kveld. Den så riktig nok litt annerledes ut, men det var ikke markert med «glutenfri» noe sted. Aldri vært ute for det før, men tenkte at de bare hadde glemt å klistre det på. Hvem vet, kanskje jeg har fått i meg noen chips jeg ikke tåler og. Hvete har jeg hvertfall fått i meg. Ingen tvil. Uff, det er jammen ikke lett å finne ut av hva man har spist når det går et par dager før kroppen reagerer… Ble altså en rolig dag i dag!

1

Har dere hørt om «høysensitiv» ? Jeg har lest om det i «Det Nye» og kjenner meg igjen i en god del av det. Spesielt i det å lett bli påvirket av andres humør, følelser, kroppsspråk og smerter, det å være samvittighetsfull, lett bli rørt av musikk, filmer og andre uttrykksmåter, jeg trenger periodevis ekstremt mye søvn, blir fort irritert og lei om jeg er sulten og ikke minst er jeg meget sensitiv når det kommer til sukker!!

Apropos sukker, nå tenkte jeg å dra på butikken for å kjøpe meg litt smågodt. Er så kjesken at jeg går på veggen snart. Trenger sukker-rehab! – Men ikke i dag.

3 thoughts on “høysensitiv?

  1. Ikke misforstå empati som høysensitivitet. Det du beskriver er bare symptomene på å være en ung jente som ikke er psykopat. Alle kan bli sinte når de er sultene eller spesielt varme, alle jeg kjenner blir hvertfall det. Høysensitivitet går i større grad på å være sensitiv mot elementene, lys, lyd, og å bli utmattet av sosialt samvær 🙂

  2. Oi, det var som å lese om hvordan jeg er. Morsomt å kjenne seg igjen i beskrivelsene. Jeg tror det er viktig å kjenne seg selv – også på den måten – for å skjønne hvorfor man reagerer som man gjør i visse situasjoner. Selv om det kan være litt frustrerende å være så «sensitiv» til tider, så er det viktig å også se på det som en positiv egenskap – tenk hvilken forutsetning vi har for å sette oss inn i andres situasjon og være empatiske! 🙂

    Ha en forstsatt god søndag 🙂

Legg igjen en kommentar

