den trendy melken

Mandelmelk er skikkelig i vinden, og jeg har for lengst kastet meg på trenden selv. Jeg bruker den ofte i kaffen, i matlaging, pannekaker osv! Et godt alternativ for personer som reagerer på kasein og laktose. Noe jeg derimot ikke har gjort for lenge siden, er å lage den selv! Det er både bra for lommeboka óg man får et helt rent produkt uten tilsetningsstoffer.

Visste du at: Mandelen er rik på E-vitamin, jern, sink, kalsium, magnesium og fiber?

blend   IMG_1377-kopi

Slik gjør du: Legg mandlene i vann en natt, eller rundt 7 timer. Bruk forholdet 1 del mandler og 3 deler vann. Ha alt i en blender, med nytt vann så klart, og blend i vei! Sil til slutt bort grumset, og voilá! Det er også mulig å tilsette vaniljepulver om man ønsker en annerledes smak enn det den orginale mandelmelken har.

Og dere! Ikke kast «grumset.» Tørk det og bruk det som mandelmel, for det er jo nettopp det det er. Eventuelt kan dere lage rundstykker med det allerede før det er tørt, slik som jeg gjorde. Yum!

6 thoughts on “den trendy melken

  1. Det e helt sant Mandelen er rik på mange og viktige Næringsstoffer. Selv lager jeg mye hjemmelaget Mandelmelk fordi jeg har Melkeallergi og Mandelmelken er perfekt til baking, desserter, drikkes som den er eller til hjemmelaget frokostblandinger – uansett win, win =) Det er godt noen har fått opp øynene og blogger om det =D

    • Jeg er oppvokst med en mor som ikke tåler melkeprotein, og jeg selv i perioder kan ikke ha laktose. Så er helt enig – det er et supert alternativ!! 🙂

Legg igjen en kommentar

