Når magen har makt

I går var jeg hos fastlegen igjen. Som sikkert noen vet, så sliter jeg veldig med magen fra tid til annen. Det hele startet etter jeg ble dårlig i Kenya tilbake i 2012. Etter dette har jeg hatt perioder hvor jeg har vært mye dårlig og har hatt mye smerter i magen, til tross for at jeg rundt den samme tiden sluttet med hvete som jeg ikke kunne ha. Jeg har gått på utallige forskjellige dietter de siste to årene. Med et hovedønske om å ikke være plaget. Prøvde først vanlig hvetefritt med all annen mat, så glutenfritt, så melke – og glutenfritt, vanlig kost uten hvete igjen, lavfett, LCHF og nå low fodmap. Jeg har hatt perioder hvor jeg har hatt så mye plager at jeg har hatt lyst til å slutte å spise. På de værste dagene har jeg gjort nettopp det – gått hele dagen etter stort sett uten mat. Riktig nok blir det litt bedre på low foodmap, og lavkarbo var ikke så verst det heller. Så visse karbohydrater er helt klart noe av det værste jeg kan få i meg! Spesielt enkelte søtstoffer.

FODMAP-foods

For de som lurer på hva jeg feiler, det er ingenting alvorlig, «kun» irritabel tarm. En helt ufarlig tilstand, men jeg tar meg selv ofte i å ligge i fosterstilling med så sterke smerter at tårene presser på i de dårlige periodene. Så det kan fort føles som om det er livstruende, selvom det ikke er det i det hele tatt. Når jeg hører ordet irritabel tarm eller IBS, blir jeg rett og slett irritert. Irritert over at vi ikke vet hva det kommer av. Irritert over at nettopp jeg måtte få dette faenskapet. Irritert over at jeg ikke tåler å spise i noen perioder. Irritert over at mange mennesker går rundt med de samme plagene uten å fortelle noen om dem fordi det er tabubelagt å ha plager i mage-tarmsystemet. Og ikke minst er jeg irritert, lei og frustrert over å ha fått beskjed om å måtte leve med dette resten av livet. For nettopp den beskjeden fikk jeg i går. Jeg ble faktisk så sint at jeg begynte å gråte på legekontoret. Fly forbanna på min egen tarmflora. (Jeg høres sikkert gal ut for dere som ikke er i samme båt.)  Så nå har jeg startet på en kur med sterk antibiotika som mitt aller siste håp. Stemoren min kjenner en dame som jobber som lege i Afrika, som mente jeg burde ha denne kuren. Fastlegen min mente noe helt annet, men dersperat som jeg er, så prøver jeg. Hva er det verste som kan skje? En endret tarmflora!? Wups, already happened.

Men nå skal jeg ikke syte mer, det kunne jo vært mye verre. Det er jo tross alt ikke ebola eller kreft heller. Så jeg prøver å se det positive i det hele. Det er jo blant annet ingen andre som kan se at jeg sliter, da det kun er jeg som opplever smertene. Ja – så slapp jeg å ha slangen nedenfra og opp. Det er jeg jo også fryktelig glad for! Så nyter jeg hvert eneste minutt av de periodene hvor jeg ikke har plager i det hele tatt.

Del gjerne dette innlegget om du også ønsker et tabufritt 2015!

19 thoughts on “Når magen har makt

  1. Burde tenke over hvordan og når man omtaler ordet kreft
    Blir litt feil vinkling å drive med mageproblemer og komme inne på kreft. Twnk på de som har eller har hatt etc…

    • Mange har kreft, og det vet folk. Det er forferdelig, og noe av det værste jeg kan tenke. Hvorfor skal man la være å snakke om det som noe forferdelig? Det er jo tross alt det det er. Og ja, det er noe annet enn mageproblemer. Det var det jeg ville frem til. – Det finnes andre som har det værre. Nettopp de med kreft.

  2. Jeg skjønner meg så godt på deg Kamilla! Selv har jeg gått rundt med smerter fra tid til annen i magen som er så fæle at jeg ligger rett ut og griner av og til fordi det gjør så vondt. Det har blitt tatt en rekke blodprøver og til og med ultralyd, men det er ingen som finner ut hva som er galt. I det siste har jeg prøvd å kutte ut melk og merker at det blir litt bedre, men desto vondere når jeg først får vondt igjen. Eneste som hjelper når smertene slår inn er å ikke spise noe og drikke masse vann selv om det uansett blir verre senere på dagen. Sannsynligvis er dette også noe jeg bare må gå rundt med resten av livet.

    • Uff, ja. Fosterstilling, smerte og tårer er absolutt kjent er i gården. Håper virkelig de finner en kur snart! Det er jo så mange som sliter med dette… Ønsker deg god bedring! Low fodmap har iallefall funket ganske bra for meg, bedre enn noen andre kosthold jeg har prøvd iallefall.

  3. Oj, skjønner virkelig godt at du ble så sur at du begynte å gråte! Det er jo virkelig en irriterende beskjed å få, jeg vet ikke hvordan jeg skulle taklet det :O

  4. Kjenner meg veldig igjen i det du skriver her. Fikk selv diagnosen IBS i fjord i oktober.
    Dette skal man ha for alltid, ingenting å gjøre med det.. Det er en bedriten beskjed å få fra legen sin, ja du er syk men det er ikke noe livstruende og det er ingenting å gjøre med det. Vær glad det ikke er livstruende, joda å det er vi jo. Men det setter jo virkelig tidvis en stopper for livskvaliteten vår, dagliglivet.
    Alt vi må si nei til, da ikke bare mat vi ikke kan spise men ting vi ikke kan bli med på fordi vi faktisk sitter på do eller ligger i fosterstilling og gråter.. Også er det ikke så viktig for det er bare irritabel tarm. Det er ikke en alvorlig nok sykdom. Rundt 30% av alle mennesker i Norge sliter i forskjellig grad med IBS, ikke alvorlig nok? Hvor mange av de 30% er sykemeldt fra jobb pga IBS, det er mange.
    Så jeg vil si det er alvorlig nok, håper de finner en kur for det. En forklaring på det.

    Å vi kan være glad det ikke er kreft eller ebola, synes ikke det er feil å si det i den sammenhengen. Mennesker med kreft får støtte, det forskes på kreft, der fins hjelp å få, det er ikke et tabu tema. Hvorfor skal irritabel tarm være det bare fordi det ikke er like alvorlig….

    Lurer også på hvordan en antibiotika kur skal kunne funke mot tarmen? Det sies jo at overdrevent bruk av antibiotika kan være årsaken til irritabel tarm.

    • Jeg tar flagyl. Riktig nok ikke for IBS, men i håp om at det faktisk kan være noen mikrober som fortsatt ligger å lurer i tarmene fra jeg var i Kenya. (hovedsaklig giardia) Er medlem i en gruppe på facebook for IBSere – og alle der hadde meget dårlig erfaring med flagyl. De ble visst dårlige alle mann etter det jeg fikk inntrykk av. Håper inderlig at det er et godt tegn at jeg ikke merker forskjell.

  5. Hvis jeg var deg ville jeg IKKE brukt antibiotika, da det er som Marit nevner over her, en årsak til at mange får IBS.
    Det er nemlig grunnen til at jeg fikk det..

    • Ja, men hvis det er noe som ligger igjen fra da jeg var i Kenya, så vil det mest sansynlig aldri gå bort… Symptomene på giardia og IBS er ganske like. Så for meg er det verd et forsøk.

  6. Spennende innlegg. Har selv en dels irritert tarm, ikke så mye smerter som du skriver men den er ikke som det skal å det er bekreftet fra lege. Så jeg syns dette var spennende, må lese litt mere om dette siden også 😉 Fin blogg! Å jeg syns ikke det var dårlig av deg å bruke ordet kreft her, har selv hatt det så føler meg ikke støtt av den grunn. Men det er sant, slike ting blir bagateller mot livstruende sykdommer som feks kreft.

  7. Hei!
    Jeg har slev slitt med de samme probleme.
    Har du testet noe som heter forever aloe juice.
    Sjekk det ut og les om det. Verdt et forsøk da det er 90 dagers garanti på produktene dems.

Legg igjen en kommentar

