Oppskrift: Mammas knekkebrød.

For en stund siden lagde mamma knekkebrød, og de falt virkelig i smak! Jeg kjøpte inn litt av hvert av frø og slik for noen dager siden, og lagde meg noen selv. Oppskriften er rett og slett for god for å holde for seg selv, så her kommer den;

ingredienser knekkebrød

527291-7-1302094818349 Ingredienser: 2 dl sammalt grov rug, 2 dl lettkokte havregryn, 2 dl havrekli, 2 dl sesamfrø, 2 dl solsikkekjerner, 1 dl linfrø og 7 dl vann. Det skulle egentlig også være 2 ts salt, men det droppet jeg.

527291-7-1302094818349 Slik gjør du: Bland alt sammen og legg «røra» utover på bakepapir på stekebrett. NB: husk formfett! Da alt var på plass på brettene kjørte jeg over med en pizzakutter, så det ble enklere å få dem i fra hverandre da de var ferdige. Jeg fikk plass på to brett, og det ble 40 knekkebrød.

527291-7-1302094818349 Stekes på 180 grader i 45 minutt. Hvis de er fuktige etter steking, sett dem på tørking på 100 grader i 30 minutt.

knekkebrød egg

Knekkebrødene er helt fri for hvete. Enjoy!

14 thoughts on “Oppskrift: Mammas knekkebrød.

  1. Hei,
    Så virkelig godt ut, så dette må nok prøves 🙂
    Men så du ikke hadde oppgitt antall dl på lettkokt havregryn, så lurte på hvor mye det skulle være? 🙂
    Ha en fiiin dag videre du ❤
    Klem

    • Wups! Det skulle være 2 dl på de også 🙂 2 av alt bortsett fra linfrøene. Da var det endret 🙂

      Har også fått et tips om at man kan ha i litt timian i stedefor salt om man ønsker litt «snackssmak», ikke prøvd dette selv, men skal definnitivt gjøre det neste gang 🙂

      Ha en fin dag du og!

  2. Å, det er så godt med heimelaga knekkebrød, trur eg må lage meg det snart eg også!! Lurt å droppe saltet, det får vi nok av!! 🙂

Legg igjen en kommentar

