Fiberrike og sukkerfrie pannekaker uten melk og gluten

Matlysten har nærmest vært ikke-eksisterende i dag, derfor tenkte jeg å lage meg noe skikkelig godt. Pannekaker. Som mange av dere vet, har jeg hveteintoleranse og spiser derfor ikke hvete. Desverre virker det som om kroppen min ikke kan fordra melk heller. Har misstenkt dette i lang tid. Både min mor, min bror, min tante, kusine osv tåler ikke melk! Vi er en familie med store mat-issues. Jeg har derfor valgt å kutte ut melk så godt jeg kan, for å se om jeg blir bedre! Er veldig takknemlig for at det finnes andre alternativ for oss som ikke tåler såpass sentrale matvarer! Vet ikke hva jeg skulle gjort hvis ikke…

ingredienser

Jeg fant en grunnrøre på matprat.no som jeg gikk ut fra, så byttet jeg om melk og hvetemel og tilsatte litt annet.

527291-7-1302094818349 4 egg
527291-7-1302094818349 3 dl glutenfritt mel
527291-7-1302094818349 5 dl soyamelk
527291-7-1302094818349 Ca 2 spiseskjeer fiberfin
527291-7-1302094818349 Ønskelig mengde sukrin
527291-7-1302094818349 1 teskje vaniljesukker

La røren svelle i 30 minutt, så er det bare å steke i vei!

pannekake

Yum! Da ble det altså en pannekake med blåbær og honning til kveldsmat. Og dere kan jo tippe hva jeg skal ha med i nistepakken i morgen? Hihi.

20 thoughts on “Fiberrike og sukkerfrie pannekaker uten melk og gluten

  1. Ah, dette MÅ jeg bare prøve! Tror nemlig at jeg ikke tåler hverken gluten eller melkeprodukter. Har tatt tester hos legen, men ingen utslag på noe. Men NOE må det jo være ettersom jeg får fryktelig vondt i magen så og si hver gang jeg spiser. Takk for tipset iallfall, dette så jo bare himmelsk godt ut 😀

    • Det som er så latterlig er at norske leger kun tror at man kan være allergisk mot laktose (melkesukkeret), men sannheten er at mange reagerer på kasein (proteinet i melk). Derfor mange ikke får utslag selvom de kanskje ikke tåler det likevel. Når det kommer til hvete er dette også noe som ofte ikke slår ut på blodprøver. I mitt tilefelle ble det påvist hveteintoleranse i 2008, men fastlegen ga aldri beskjed om det. Fikk vite det i August i fjor da jeg var til gastroskopi… Så med andre ord: det beste er egentlig bare å prøve å finne ut av det selv! Har også lest at mange som ikke tåler hvete heller ikke tåler melk i mange tilfeller. Allergier er til å spy av! Bokstavlig talt. Hehe.

  2. off, jeg føler med deg ang allergien 😦 selv fikk jeg for første gang påvist hveteallergi i 2009/10 etter mange år med dårlig helse. noen leger er så sløve… jeg har enda ikke fått konstatert allergien, og har i fire år gått frem og tilbake til legen og tatt utallige tester. nå er jeg på vei mot slutten med min siste test: dobbeltblind provikasjonstest. håper dette er siste stopp på veien mot statsstøtte… det koster så mye å ha allergi, og vi trenger virkelig pengestøtte! får du det?

    jeg merker også at jeg reagerer på melk i tillegg til hveten. noen ganger blir jeg veldig dårlig av egg også. har i tillegg allergi for soya. det er for mye… 😦 godt å vite at jeg ikke er den eneste som lever med så mange matvare-allergier. de har kommet langt med alternativer for oss med allergier, men håper at det finnes flere og bedre alternativer i fremtiden 🙂 krysser fingrene for det!

    har et par spørsmål til slutt: kan du spise glutenfritt som inneholder hvetestivelse? er det ingen melk som ikke inneholder kasein? (er ikke så mye jeg kan erstatte melk med, i og med at jeg er allergisk for soya)

    hehehe, nå kan du gjerne gi meg prisen for tidenes lengste kommentar! takk takk ❤

    • Jeg fikk påvist hveteintoleranse i 2008 uten å få beskjed. Fikk i august 2012 vite at det var hvete som gjorde at jeg var dårlig. Da jeg ble sjekket for hveteintoleranse igjen da jeg fikk beskjed om dette slo det ikke ut på prøvene. Slik er det ofte med matvareallergier desverre, og det ble ingen støtte. Jeg tok blindtester hos gastrolegen min, men uten hell. For å være helt ærlig var jeg dårlig omtrent alle dagene så måtte bare plukke ut de dagene det var værst. Det med intoleranse er jo så vanskelig også, for man blir jo ikke dårlig med det samme man inntar det, men for min del et par dager senere. (kuttet ikke ut melk denne perioden) Får ingenting dekket, og betaler all spesialmat av egen lomme, noe som ja, er dyrt som student. Men det er verd det, så da for det bare gå…

      Jeg tåler hvetestivelse, ja! Det troor jeg de fleste med hveteintoleranse gjør 🙂

      Jeg tror alle spesialmelkene er fri for kasein om jeg ikke tar feil! Og dersom du ikke kan ha soya kan du jo alltids teste ut rismelk, havremelk eller andre typer 🙂

      Håper du finner ut av det! Det er så kjedelig å gå rundt å være dårlig fordi man spiser feil mat. Uff.

      • nei, slik er det :-/ hm… kjenner meg igjen der altså! jeg er veldig usikker på de testene jeg har tatt, og det blir mye gjetting egentlig.. håper bare jeg har «gjettet riktig», for det er så avgjørende.. så kjedelig at du ikke får støtte!! det blir fryktelig dyrt :-/ jeg har heller ikke fått noe støtte disse fire årene, og det merkes! men det er jo så klart verdt det; det koster å holde seg frisk! okei, jeg holder meg vekke fra hvetestivelse også. jeg har hveteallergi da, vet ikke hva forskjellen er.. er ikke bare å skjønne seg på disse allergiene!

        okei, da må jeg bare prøve meg på de andre melkene. jeg har jo smakt flere av dem og synes de rett og slett er helt forferdelige på smak! jeg er jo SÅ glad i vanlig melk. da jeg drakk melk kunne jeg drikke mange liter for dagen. hehe. men så plutselig begynte jeg å reagere, og det er et stort savn må jeg si :-/

        ja, det håper jeg også! jeg ønsker deg all lykke til videre med allergien ❤ virker som at du klarer seg bra; du er veldig flink! 😀

      • Uff, ser at det er kjipt å plutselig gå over på spesialmelk når man er glad i melk! Jeg har alltid merket at kroppen ikke liker melk, så har aldri vært noen sånn stordrikker av melk, noe jeg er glad for. For soyamelk er ikke godt, nei. Hehe. Bruker soyamelk kun til matlaging og av og til en skvett i kaffen.

        Jeg tror forskjellen på allergi og intoleranse er at dersom man har allergi får man symptomer med en gang, mens ved intoleranse kan det gå en god stund.

        Krysser fingrene for at du får støtte!

  3. Åå, så fint at det er flere av oss! Jeg fikk beskjed om at jeg hadde «overbelastede celler» for noen måneder siden, og derfor måtte holde meg unna gluten og laktose over en litt lengre periode, så jeg er ganske ny i intoleranse-spillet.
    Håper å finne flere slike tips her i fremtiden 🙂

    • Her vil det hvertfall bli flere oppskrifter og tips til mat etterhvert. Har laget en egen «allergimat» kategori. Denne bloggen er bare dager gammel, men kommer mer etter hvert 🙂 Aldri hørt om overbelastede celler, er det kanskje den fasen hvor intoleransen kan forsvinne dersom man slutter med matvarene en periode? Eller er jeg helt på bærtur nå?

  4. Hei,

    det kan være både vanskelig og forvirrende å skille mellom en laktoseintoleranse (der man har problemer med å fordøye melkesukkeret) og en melkeproteinallergi (der man er allergisk mot ett eller flere proteiner i melk).

    Har du en påvist laktoseintoleranse kan du fortsatt spise en del meieriprodukter. De fleste tåler opp mot 12 gram laktose om dagen. Det tilsvarer for eksempel ett glass melk, to osteskiver og et yoghurt- eller skyrbeger til sammen. I tillegg finnes det en rekke laktosereduserte og laktosefrie produkter på markedet som trygt kan inntas av de med laktoseintoleranse.

    Når det gjelder melkeproteinallergi er det kroppens immunforsvar som reagerer på et eller flere proteiner i matvaren du spiser. Cellene ser på proteinet som “fremmed” og setter i gang en reaksjon med antistoffer som skal forsvare kroppen. Har du melkeproteinallergi må du kutte ut all melk og meieriprodukter fra kostholdet ditt. En allergi kan gi noen ernæringsmessige konsekvenser, så det er viktig å få en korrekt diagnose hos legen. Det er derimot ikke flere enn 2-3 % barn og under 1 % av ungdom og voksne som lider av melkeproteinallergi.

    Vårt tips til deg som lurer på om du kan ha en av disse diagnosene er derfor ikke å forsøke å stille en diagnose på egenhånd, men å kontakte kvalifisert helsepersonell som fastlegen din for å få en grundig utredning. Eventuelt kan du spørre om en henvisning til en allergispesialist.

    Mer informsjon om laktoseintoleranse finnes på disse sidene: http://www.melk.no/laktoseintoleranse/

    Og informasjon om melkeproteinallergi finnes her: http://www.melk.no/helse-og-livsstil/melkeallergi/melkeallergi/

    Ha en fortsatt fin dag!

    Mvh,
    Terese
    Ernæringsfysiolog, Melk.no

    • Takk for en innholdsrik kommentar! Jeg har flere ganger blitt testet for laktoseallergi/intoleranse, men den slå aldri ut. Jeg har testet laktosefrie varianter men fremdeles blitt uvell. Melkeprotein sjekker de ikke om jeg tåler eller ikke. Jeg har inntrykk av at de fleste leger ikke tror det er en reell allergi… Allergispesialist hørtes ikke dumt ut! Må kanskje vurdere det. Takk!

  5. Hei,
    Dette så veldig godt ut!!! Skal prøve ut i morgen på skogstur 🙂 Men må det være fiberfin i røra eller går det greit uten? Har den en funksjon?

  6. Aha! Takk for raskt svar 🙂 Da prøver jeg første gang med det og litt Fiberhusk så blir nok dette en topp blåbærtur! 🙂

Legg igjen en kommentar

