Skjev neseskillevegg.

Har fått spørsmål om hva jeg har operert nesen for, og grunnen til det er fordi jeg har hatt skjev neseskillevegg, som har gjort at jeg ikke har hatt mulighet til å puste optimalt med nesa. Så med andre ord, det var ingen nosejob, selvom jeg liker å kalle det det. Legger ut litt informasjon:

Hva er skjev neseskillevegg?

Neseskilleveggen er veggen mellom de to neseborene. Den deler normalt nesehulen i to like store deler. Den forrerste delen av skilleveggen består av brusk, mens men bakre er av ben. Overganen mellom de to delene kan føles ca ut til øyekrokene.

Når neseskilleveggen står så skjevt eller er så ujevn at luftpassasjen gjennom det ene nesebor hemmes snakker man om skjev neseskillevegg. Neseskilleveggen kan godt være skjev selvom det ikke kan ses utenpå nesa. Den kan også godt være skjev uten at man har noen plager av det. Ofte er den S-formet så den hemmer luftpassasjen i begge neseborene.  (hos meg var den s-formet.)

Hvorfor får man skjev neseskillevegg?

Feilstilling av neseskilleveggen kan være medfødt eller skyldes operasjoner på eller slag mot nesen. De hyppigste årsakene til den siste formen er slagsmål og fallulykker. Det er mulig at man kan få en skjev neseskillevegg under den raske veksten i puberteten. (jeg er 99% sikker at jeg knakk den da jeg trynte på stuegulvet da jeg var rundt tre år, altså en form for ulykke. Klønete som jeg er…)

Når bør man være særlig oppmerksom?

Hvis man har smerter i nesa, eller den er skjev kan man få legen til å vurdere skaden, og hvis luft passasjen gjennom nesa er helt eller delevis blokkert bør man gå til legen.

Hva kan man gjøre for å unngå feilstillinger av neseskilleveggen?

Bruke sikkerhetsytstyr ved sport, bruke sykkelhjelm, bruke bilbelte. (eventuelt prøve å la være å tryne på stuegulvet…)

Hvordan stiller legen diagnosen?

Som regel vil han bruke en pannelampe og en spesiell tang til å holde neseborene åpne så hun/han kan kikke inn i nesa. Legen vil også kjenne på utsiden av nesa. Utfra hva hun/han ser og kjenner og hva du forteller vil legen kunne stille diagnosen.

Gode råd

Hvis du ikke har plagsomme symptomer er det ingen grunn til å gå til legen selvom du har skjev neseskillevegg. Sørg for å beskytte deg mot skader ved hjelp av tipsene over. Unngå unødvendig bryk av nesespray som virker sammentrekkende på slimhinnen, hvis slike midler brukes i mere enn en uke vil de kunne skade neseslimhinnen og ha motsatt effekt.

Tegn på mulig forværring

En skjev neseskillevegg som gir symptomer kan medføre gjentatte episoder med neseblod, hodepine, hyppige forkjølelser og hyppige og langvarig bihulebetennelse. Hvis man ikke har problemer med en skjev neseskillevegg, vil man sannsynligvis heller ikke få det. Hvis man derimot har problemer vil en operasjon som regel kunne bedre eller fjerne disse helt. (eneste problemet mitt var at jeg ikke klarte å puste med nesen, og dobbel ventilasjon er fantastisk digg! Jeg lover.)

Hvordan kan skjev neseskillevegg behandles?

En feilstilling av neseskilleveggen som krever behandling vil bli operert. Operasjonen har som mål å bedre plassforholdene i nesen. Inngrepet kan gjøres på forskjellige måter, men hovedtrekkene er at man flytter ben og brusk eller bare fjerne brusken under slimhinnen. Det sistnevnte anses av noen leger for å være uten virkning. Som regel varer operasjonen mindre enn en time, men hevelsen etterpå gjør ofte at man må vente på bedringen. Noen ganger kan det gå over en måned før den fulle effekt av operasjonen kan merkes.

(min operasjon varte i to timer. Akkurat i detaljer hva de har gjort vet jeg ikke. Operasjonsbeskrivelsene inneholder skremmende mye latinsk…. Men hvis jeg har forstått riktig har de brent litt, tatt bort 4 mm brusk fremme og 3 mm brusk øverst osv… Skjønte hvertfall ordet meisel, og er sjeleglad for at jeg hadde narkose og slapp og høre at de hakka opp nesa mi….  Et døgn etter operasjonen var det klart for å ta ut tampongene jeg fikk plassert i nesen. Da de dro dem ut kom det egentlig bare :»WOOOOW» fra meg. Dette blir en helt ny verden. Jeg er enda hoven og slimete i nesen, og platene er heller ikke fjernet enda, og er allerede nå fascinert over hvor mye luft som kommer gjennom nesa!)

Kilde: HER.

12 thoughts on “Skjev neseskillevegg.

  1. Hei!
    Jeg pröver å lese meg opp på dette temaet, skal til konsultasjon denne uken, men leser nesten utelukkende negative erfaringer med denne operasjonen og det gjör meg usikker på om det er verdt det, selv om jeg ser for meg at et godt resultat kan gi meg bedre livskvalitet. Jeg skulle gjerne ha stilt deg noen flere spörsmål utover det du har skrevet her, hadde värt mulig? Med vennlig hilsen Marte.

      • Flott, herlig,takk!

        Her kommer spörsmål:

        -Gjorde du noe research på sykehus eller evt private klinikker för du valgte, eller ble du automatisk valgt for av ÖNH-legen?

        -Er det selve nesebenet de justerer, eller kun brusken bak? Jeg har synlig skjevt neseben på utsiden også (egentlig s-formet, som du snakker om), og det kan jo kanskje ha noe med pustingen å gjöre det også i noen tilfeller?

        -Fjernet de hud innvendig også?

        -Hvor lenge var du sykemeldt etter operasjonen,og evt hvor lang tid tok det för du kunne trene igjen?

        -Har större luftopptak gjennom nesen nå?

        Takk på forhånd! 🙂

      • Jeg gjorde ikke noen spesiell research, og ville uansett gjøre det privat da jeg da fikk operasjonen gratis! Eller, ble henvist til privat ØNH lege først for å få time tidlig, men dette var noe som kostet ca samme som hvis jeg hadde gått privat!

        Hos meg meislet de en del av brusket vegg. Selve benet var ikke veldig skjevt, hvertfall ikke som hindret luftpassasjen. De svei også muslingene i nesen for at de skulle krympe, også ble det transplantert noe (ikke at jeg helt vet hvorfor..)
        Nesen min er også synlig skjev på utsiden, noe den er enda, men kanskje ikke fult så mye. Nesen var S-formet, ja, så det var så godt som ingen passasje gjennom neseborene. Fikk ikke puste med den, så er utrolig deilig å få puste med nesen nå!! Våkner ikke lengre med sandpapirtunge etter å ha sovet 😉
        Jeg var borte fra skolen en uke, men de anbefaler vel to uker tror jeg. Trening er vel 6 uker å vente, men jeg jogget etter fire uker uten å ha fått noen problemer med det…

        ABSOLUTT en operasjon jeg har hatt nytte av! Hvis du sliter med å puste gjennom nesen, JUST DO IT!

  2. Tusen takk for info, det har gjort meg mye tryggere på operasjonen.
    Fire uker uten trening er jo litt krise, jeg må spörre om jeg kan gjöre litt hjemmetrening;)

    Igjen, tusen takk!!!

Legg igjen en kommentar

